Zrealizowany na podstawie
autobiograficznej (wydanej pod tym samym tytułem) książki Piper Kerman, serial
produkcji Netflix wprowadza widza nie tylko w meandry życia więziennego, ale,
przede wszystkim, w opowieść o kobiecych relacjach, zależnościach i narracjach.
Piper Chapman to trzydziestoparoletnia,
biała (co istotne), świeżo zaręczona mieszkanka Nowego Jorku. Poznajemy ją kilkanaście godzin przed stawieniem się w ośrodku penitencjarnym. Ta niewinnie
wyglądająca blondyneczka jeszcze dziesięć lat temu przemycała narkotyki.
Za namową partnerki. Teraz jednak kroczy prostą drogą praworządności, z której jednak los ją wyrzuca.
Bohaterka, nowy, więzienny, etap życia, rozpoczyna
od katastrofy (krytykuje jakość jedzenia przy szefowej kuchni), po to by co
jakiś czas wciąż popełniać mniejsze, bądź większe szkody i gafy. Spotyka tu
morderczynie, narkomanki, siostry zakonne, kobiety szalone, agresywne albo
podejrzanie milczące. Piper, jako nowa postać w zamkniętym świecie, przykuwa
uwagę, a nawet dość szybko zyskuje adoratorkę (przepiękna postać – Crazy Eyes).
Większość jednak na Chapman spogląda jak na rozpieszczoną, dobrze żyjącą
reprezentantkę WASP. Nie wiedzą, że Piper nie jest majętna (próbuje rozkręcić z
koleżanką firmę zajmującą się ręczną produkcją mydeł), a jej „wymarzony
narzeczony” żyje z pieniędzy od rodziców jako niespełniony pisarz i
niezatrudniony dziennikarz. Pewne uprzedzenia są zatem obustronne, bardziej
jednak silne u Piper, która przez długi czas utwierdza samą siebie w
przekonaniu, że jest inna, a do więzienia trafiła w zasadzie przez przypadek.
![]() |
Crazy Eyes |
Na tle więźniarek obarczonych
niejednokrotnie ciężkimi przewinami i doświadczeniami, Piper rzeczywiście
wydaje się księżniczką z innego świata. Kiedy krzywdzi innych, rozgląda się dookoła, aby wskazać na
kogoś palcem wołając „to nie ja”, kiedy ktoś próbuje ją skrzywdzić, odwołuje
się do instytucji, które z samej racji swojego i jej istnienia powinny objąć ją
opieką. Główna bohaterka, pozbawiona własnych korzeni (rodzina, poza
narzeczonym, nie jest dla niej punktem odniesienia), a więc i tożsamości wpada
w tygiel więziennych spraw kompletnie nieświadoma i jakby intelektualnie
spowolniona.
Serial ogląda się znakomicie.
Każdy odcinek ma swój temat główny, ale narracja rozpada się na wiele drobnych
opowieści snutych przez pojedyncze więźniarki. Czasem zaglądamy w ich
przeszłość – nie zawsze po to, aby poznać zbrodnię, czasem
tylko po to, aby podejrzeć ich życie, uwarunkowania, które przywiodły je do
zakładu karnego. Kiedy jedna zostaje warunkowo zwolniona – kamera podąża za
nią, sprawdzając, co tam na nią czeka. Warto dodać, że Orange is the new black w
pierwszym tygodniu biło oglądalnością nawet House of cards, a trzeci odcinek
wyreżyserowała Jodie Foster.
Orange is the new black jest także chwalony jako
znakomita produkcja poruszająca wątki lesbijskie. Jeżeli w ogóle można użyć
takiego sformułowania, bo sugeruje ono jednak, że nadrzędny jest wątek
heteroseksualny. A nie jest. Związek Piper z narzeczonym jest nieudany, mdły i nijaki. Trzyma go w ryzach wizja
wspólnej przyszłości, dom i miły porządek. Wracając do świata kobiet, w którym
Piper już funkcjonowana, zyskuje szansę konfrontacji z samą sobą i własnymi wyborami. Jak
wiele lat minęło już od Słowa na L, w którym homoseksualność kobiet trzeba było
zapisywać dużymi, drukowanymi literami, gdzie lesbijka była albo onirycznie
delikatna i pragnąca dzieci, albo sportowa i testosteroniczna. W OITNB jest po
prostu różnorodnie. Pod każdym względem. I ta różnorodność jest pokazana jako
neutralność. Seksualność nie jest tu elementem determinującym bohaterki, ich charakterystyka idzie dużo dalej, subtelniej
i zdecydowanie bardziej wieloznacznie.
Elementy komediowe i dramatyczne, umiejętnie splecione z interesującymi, choć nienachalnymi obserwacjami
społecznymi to chyba najmocniejsza strona Orange is the new black. Zaraz po bohaterkach, które tworzą fenomenalny tygiel emocji i osobowości. Wprawdzie Taylor
Schilling w roli głównej nie była w stanie wzbudzić we mnie zbyt wiele sympatii, ale drugi
plan skrzy się i mieni od brawurowo zagranych i opowiedzianych postaci. Red,
Taystee, Miss Claudette czy Crazy Eyes są fascynujące, złożone, dopiero „otwierające”
się przed widzem, tak więc z niecierpliwością czekam na drugi sezon.
Świat więzienia rozpływa się wśród codzienności bohaterek. Kiedy siedzą razem, planują fryzjera
czy zakup klapek pod prysznic, miejsce, w którym to robią traci częściowo na znaczeniu, choć jednocześnie tak bardzo je uzasadnia. Ich opowieści równie
dobrze mogłyby być snute gdzieś, w jakimś barze przy kolejnych drinkach.
Tylko bohaterki nigdy nie spotkałyby się na wolności w tym samym barze...
Pomimo
opresji, bohaterki Orange is the new black żyją w wielkiej intymności. W przestrzeni bezpiecznej
i usystematyzowanej. Kiedy wkracza tam Piper Chapman – zachowując się jak osoba
uprzywilejowana, mająca poczucie „normatywnej dominacji” nad towarzyszkami –
zaczyna tę przestrzeń naruszać. I musi minąć wiele czasu i wiele doświadczeń,
zanim zacznie się to zmieniać, a bezbarwna niewinność „Chap” zacznie nabierać
kolorów.
Przez całe moje życie nigdy nie widziałem nic, co działa tak szybko, jak dr Agbazara spell. Po tym, jak skontaktował się z DR. Agbazara, zacząłem wierzyć, że każda moneta ma dwie strony. Kiedy mój kochanek temu przysiągł nigdy nie zobaczyć mnie ponownie opuścił mnie, ale dzięki Bogu, że dzięki pomocy doktora Agbazara zrobiłem mój kochanek z powrotem do mnie w ciągu 48 godzin, a ja chcę uszkodzony innych ludzi serce, aby lekarz Agbazara te części, które znajdują się poniżej e-mail na adres: ( agbazara@gmail.com ) lub za pośrednictwem Whatsapp ( +2348104102662 ), to można zobaczyć cud dr Agbazara
OdpowiedzUsuń